BPM en RPA, wat is het verschil?

Vaak worden Business Process Management (BPM) en Robotic Process Automation (RPA) door elkaar gehaald. Business Process Management wordt ingezet voor het beheer van werkprocessen. BPM beslist hoe de processen er moeten uitzien of moeten veranderen, terwijl RPA helpt met de praktische uitvoering ervan. RPA zorgt ervoor dat bepaalde, repetitieve administratieve taken worden geautomatiseerd. 

Wat is BPM

Bij Business Proces Management (BPM) worden processen continu geoptimaliseerd, het werkt cyclisch. BPM gaat ervan uit dat elk proces een uitkomst heeft en wil de uitkomst van het proces verbeteren zodat het meer waarde heeft. 

Hiermee draagt BPM bij aan de operationele excellentie van de organisatie, maar ook aan de klantbeleving of ‘customer experience’ (CX) en de medewerkersbeleving of ‘employeer experience’ (EX).

Wat is RPA

Een deel van de werklast van werknemers wordt overgenomen, omdat Robotic Process Automation (RPA) ervoor zorgt dat taken worden geautomatiseerd. Hierdoor verlopen handelingen veel sneller en kunnen ze 24/7 worden uitgevoerd. 

RPA kan bijvoorbeeld data uit (pdf) documenten extraheren, bestanden verplaatsen, documenten downloaden, tekst kopiëren en plakken in het juiste systeem en e-mails ontvangen en versturen.

Factsheet | Verschillenlijst RPA oplossingen

De beste Robotic Process Automation (RPA) oplossingen voor Exact.
Ontdek welke tool het beste past bij jouw situatie.

Voor wie is RPA geschikt

Personeelszaken

Daar waar repetitieve taken zijn op een afdeling kan RPA worden ingezet. Van de registratie en verwijdering van werknemers in het personeelsbestand (bij hoog personeelsverloop), tot de berekening van bonussen, voor de validering van tijdregistratie op de personeelsafdeling.

IT-afdeling

Op de IT-afdeling kunnen bepaalde vragen met de inzet van RPA automatisch afgehandeld worden. Een andere mogelijkheid voor IT is het automatiseren van de periodieke checks van de serverprestaties.

Financiële administratie 

De financiële administratie is in veel gevallen de afdeling die het meeste voordeel haalt uit het gebruik van RPA. De software wordt op deze afdeling vooral gebruikt voor specifieke taken bij de financiële consolidatie of bij het verwerken van facturen.

Bij elke binnenkomende factuur wordt automatisch gekeken of de factuur ter goedkeuring moet worden doorgestuurd naar de inkoper, of naar zijn/haar verantwoordelijke. Als het over een paar facturen per dag gaat kan je het handmatig doorsturen, maar stel dat er elke dag minstens 20 facturen binnenkomen. Dan bespaart het behoorlijk wat tijd als een robot het opzoekwerk en doorsturen overneemt.

Hoeveel taken moet ik automatiseren

De taken worden toegeschreven bij de inrichting van de software. Wij denken vanuit Advisie met je mee hoeveel en welke taken er per dag doorgegeven moeten worden om jouw proces optimaal te laten verlopen. Uiteraard beslissen jij en je collega’s uiteindelijk wat het beste past.

Afhankelijk van de hoeveelheid taken of de planning kunnen er meerdere RPA’s worden ingericht, ook dit bespreken we vooraf samen. Neem contact met ons op als er vragen zijn naar aanleiding van de verschillenlijst of juist omdat deze duidelijk heeft gemaakt dat het tijd wordt voor een RPA oplossing!

Neem contact op met Arie. Hij ondersteunt je graag bij het maken van de juiste keuze. 

Laat hier je gegevens achter, dan nemen wij contact op:

Wil je weten wat we met jouw gegevens uit dit formulier doen? Lees dan onze privacyverklaring.